Міжпредметні зв’язки на уроках математики.
Зміст
і методика викладання математики має специфічні особливості щодо формування
ключових компетентностей учнів: соціальної, культурної, комунікативної,
інформаційної, компетенції самоосвіти і саморозвитку, продуктивної творчої
діяльності. На данний час
все більше спеціальностей потребують високого рівня застосувань
математичних знань (фізика, хімія, інформатика, бізнес, фінанси тощо), а відтак
розширюється коло учнів, для яких математика стає професійно значущим предметом. Крім
того, в повсякденній практичній діяльності кожна людина в тій чи іншій мірі має
справу з розрахунками, плануванням, моделюванням, прийомами геометричних
побудов та вимірювань, складанням та читанням таблиць, схем, діаграм, графіків,
виконанням алгоритмів, аналізом масивів даних. Тому,я вважаю, дуже важливо, викладаючи математику,
пов’язувати її зміст з практичними задачами з життя чи інших навчальних
дисциплін, доводити на конкретних прикладах її практичну значимість та коло
застосувань.
При
викладанні математики в школі я вважаю доцільним підбір практичних задач з
інтегрованим змістом. Зокрема, використання
задач з екологічним сюжетом на основі краєзнавчого матеріалу, довкілля. За
умови розв’язування таких задач знання учнів поповнюються цікавими відомостями
про навколишній світ, розвивається і вдосконалюється математична мова, увага,
самостійне творче мислення, виховуються елементи основ екологічної культури. Ось кілька прикладів задач
екологічного спрямування, які можна використовувати
під час вивчення деяких тем з математики:
Обчислити, скільки кубічних метрів повітря очистить від
автомобільних викидних газів 25 каштанів, посаджених вздовж дороги, якщо одне
дерево очищує зону довжиною 100м, шириною 20 м,
висотою 10 м без шкоди для себе.
Територія України
поділяється на такі ботаніко-географічні зони Полісся, Лісостеп, Степ, Карпати,
Крим, у яких площа лісів становить відповідно: 40%, 25%, 10%, 22%, 3%.
Побудувати діаграму розміщення лісів у порядку зростання.
Про те, що математика як
обчислювальний інструмент має допомагати вивченню фізики – зрозуміло всім.
Повну картину фізичного явища можна отримати лише тоді, коли ці явища вдається
кількісно виміряти і описати мовою математичних співвідношень. Так вивчаючи у 11 класі тему «Об´єми та площі поверхонь геометричних тіл» я вважаю доцільним
розглянути задачі
з фізичним змістом. Наприклад, чавунна труба має квадратний переріз,
його зовнішня ширина 25 см., товщина стінок 3 см. Яка маса одного метра труби,
якщо густина чавуну 7,3г/см³.
Вивчаючи
дану тему «Об’єм» в 11 класі я навела безліч цікавих фактів, що демонструють
зв'язок математики з іншими предметами шкільного компоненту (з історією –
єгипетські піраміди; з образотворчим мистецтвом – особливості передавання
об’ємності предметів за допомогою графіки і живопису, приклади зорових ілюзій
неіснуючих предметів; з англійською мовою – англійські міри об’єму; з фізичною
культурою – форма багатьох спортивних знарядь: ядро, м’яч, граната, спис, обруч
тощо; з екологією – об’єм втраченої води з несправного крану; з біологією –
форма вірусів, бджолині соти ; з географією – об’єм щорічних опадів на Землі,
об’єм льодовиків в Антарктиді; з космічними дослідженнями – об’єм штучного
супутника Землі, тощо.
При вивченні теми «Прогресія» у 9 класі
ми згадали досліди подружжя Кюрі, що
привели до відкриття радіоактивності і закону розпаду атому; закон вільного
падіння і рівноприскореного руху.
Вивчаючи
пряму і обернену пропорційності в 7 класі, яка є частиною теми «Функції» ,
розв’язали задачі про сполучені
посудини, або про важелі: «Довжина меншого плеча важеля 5см, більшого 30см. На менше плече діє сила 12Н. Яку силу треба прикласти до
більшого плеча, щоб зрівняти важіль?»
Для
успішного вивчення у 8 класі теми «Розв’язування прямокутних трикутників.» діти
готували історичні довідки з теорії розвитку поняття прямокутного трикутника та
історичної обґрунтованості виникнення цього поняття.
Комментариев нет:
Отправить комментарий